الجمعة، مايو ٢٩، ٢٠٠٩

يوم لمدينه المنصوره < توبه >


يوم الى مدينه المنصوره 
ويارتنى ما روحت بس الحمد لله 
امبارح كنت فى رحله مكوكيه للمنصوره اشترى حاجات 
المهم ايه بقى  بغض النظر عن القطر الدرجه التانيه مميزه الى هى تقريبا درجه تالته تحت العاديه وعن مواعيده الى مش مميزه خالص يعنى القطر مشى بعد معاده يجى بنص ساعه ولا عن قطر الرجوع الى برده زيه زى قطر الصبح ولا عن المحطات الى مش فيها لوحات ارشاديه تعرفك فين رايح ومنين جاى لفين وكانك فى متاهه ابدا ابدا انا مش هتكلم عن كل ده دلوقتى 
ممكن فى اخر البوست
المهم بقى انا استفدت من اليوم ده كام حاجه كده 
اولا 
انت لما تبقى ناوى تعمل شئ لله وترجع فيه جهز نفسك لعدم التوفيق 
ازاى فرضا يعنى فرضا مثلا صاحب موقع اغانى ونوى انه يقفله ويقلبه قرأن وبعد فتره قال لا انا هرجعه اغانى تانى او اغانى محترمه 
يجهز نفسه انه مش هيصادفه التوفيق ولا حتى التيسر فى الامور 
وقيس على كده حاجات كتيره جداااا 
ثانيا 
البلد دى احسن من غيرها 
اه بجد والله, يعنى ما تسافرش بلد تانيه تقول اصل الحاجه فيها ارخص او احلى او مميزه , ليه بقى اقلك انا بلدك انت عارف كل حته فيها 
عارف فين المناطق الحلوه والوحشه عارف مين اسعاره احلى عارف هتروح فين بالظبط وفين افضل مكان علشان تشترى منه انما البلد الغريبه انت بتنزل تهيم على وجهك فيها مش عارف نظام البلد مش عارف فيها فين افضل المحلات او مين الى ممكن يضحك عليك ومين الى هيبقى هوين عليك فى السعر, كمان لازم تحط فى اعتبارك المصاريف الى هتتصرف فى السفريه مواصلات واكل وشرب  اذا ماكنتش المصاريف الى هتتصرف فى السفريه + الحاجات الى هتشتريها ارخص من بلدك يبقى ما تسافرش لانك هتكون معملتش حاجه 
انت بس ممكن تسافر فى حالتين 
لو هيبقى معاك واحد من اهل البلد يعرفك الاماكن ويوديك الاماكن الى تعرف تشترى منها 
ولو المصاريف الى هتصرفها فى السفر هتكون اقل وارخص من لو اشتريت من بلدك 
غير كده شايفه انها عمليه غير مجديه 
ثالثا 
فى مره كنت اتكلمت مع صديق عزيز واتكلمنا عن سفر المرأه وكده المهم بينى وبينكم هو اقنعنى انه حرام ان الست تسافر بدون محرم
بس بينى وبينكم برده قلت ايه يلا معلش بقى او يعنى عادى قوم ايه بقى انا كنت قلتله خلاص يعنى هحاول انى ماسفرش تانى لوحدى 
ويشاء الله ان اكتر من سفريه بعدها تكون مثلا هسافرها لوحدى ما تحصلش , وبعدين جت سفريه المنصوره دى !!!
فى الاول السفريه كانت عاديه من حيث اننا لحقنا معاد القطر وكده وانى استمتعت فى بدايه اليوم الا ان نهايه اليوم ماكنتش عاطفيه خالص 
اولا ما عملتش اى حاجه من الى كنت مسافره ليها 
ثانيا فى الرجوع بقى حدث ولا حرج  لما وصلت المحطه الى المفروض انزل فيها مالقتش رصيف فا مشيت لاول القطر علشان الاقى رصيف  قوم ايه بقى عقبال ما اتمشيت شويه كان القطر مشى تانى !!
واضطريت انى انزل فى المحطه التانيه وانزل اركب مواصله تاااانى علشان ارجع بلدى 
ساعتها بس قلت توووووبه ان كنت اسافر تانى لوحدى او بدون محرم 
************
على الرغم من ان السفريه فى مجملها مش كانت كويسه او مش موفقه بس 
يكفينى انى استخلصت الكام حاجه الى فوق واتعلمتهم علشان ما اكررهمش تانى 
وكمان دخلت صليت فى جامع ودى كانت اول مره اعملها انى اكون خارجه وادخل اصلى الفرض والصراحه هى كانت امنيه والحمد لله اتحققت 
كمان استمتعت جداااا بمنظر الاراضى الزراعيه وانا ماشيه بالقطر وجه فى بالى 
ان مصر جنه الله فى الارض بس  لولا الناس الى مبوظنيها والى ربنا يهديهم او يستبدلهم بالافضل الى يصلحوا حال مصر 
حاجه كمان اخيره  الناس الكويسه لسه كتييير والحمد لله وان كانوا مش ظاهرين وده لسوء النوعيات الوحشه والى هى ظاهره  قوووى
ليه بقول كده لما فاتنى النزول فى المحطه قعدت جمب اتنين رجاله كبار صعايده وحقيقى شهامه ورجوله الصعايده عرضوا عليا فلوس علشان اركب اروح لبلدى وكمان كانوا متابعين اى محطه اقرب انزل فيها وكل ما القطر يهدى شويه يشفوا اذا كانت محطه هيقف فيها ولا لا علشان انزل بجد ربنا يكرمهم 
ووووبس كده ولغايه هنا اعتقد خلاص معنتش هعمل رحلات مكوكيه لاى مكان تانى لوحدى او بدون محرم
ودعواتكم بقى لمصر ولشباب مصر النهارده الجمعه ويوم مفترج 
********** 
شكر خاص لصحبتى و انتيمتى الى انا مدوخاها معايا فى كل حته 
ربنا يكرمها يارب ويوفقها فى حياتها ان شاء الله 

هناك ٥ تعليقات:

Kiara يقول...

رحلة جميله اوي اوي

jehan يقول...

ميرسى ليكى كيارا على زيارتك الحلوه
ويارب عاده ما تنقطع

Memo يقول...

شكلك سمعتي اغنية سوااااح كتيير.

بس بجد مفيش احلى من السفر وانك تشوف ناس جديدة وأماكن جديدة.
وقطار رايح جاي بجملة المصاريف بقى خدي قطر للمدونة بتاعتي و يا سلام بقى لو تعليق ولو كلمة انا قنوع.
ma5nook.blogspot.com

jehan يقول...

ههههههههههه صباح الخير يا ميمو
انا من عشاق السفر الصراحه وبحب جداااا ركوب الواصلات بس اكتشفت انها لازم تكون ضمن حدود الشرع

>>> على فكره مدونتك مش بتفتح معايا بيقلى الوضع غير متاح ؟؟

Memo يقول...

تم حل المشكلة خدي اول قطار وتعالي على المدونة.