الثلاثاء، مايو ٠٥، ٢٠٠٩

كل شئ هيبقى حلو ان شاء الله وهيمشى حسب الخطه


السلام عليكم 
لقيت وقت فاضى قلت ادخل اشوف المدونه والف على المدونات الشقيقه وبالمره اخد رائيكم فى حاجه <<< استغلال 
احمم المهم 
مش عارفه ابدء منين ولا منين 
كان فى كم حاجه كنت عايزه اقلهم 
اولها 
من فتره قريبه قريت كتاب اسمه ذا سيكريت المهم الكتاب ده فكرته كلها عباره عن انك زى ما هتتخيل حياتك هتمشى  بمعنى اذا تخيلتها حلوه وانك مثلا بقيت من افضل الاطباء فى العالم  هتعمل ده فعلا واذا تخيلت ان حياتك هتفضل فاشله وان حظك الوحش هيفضل ملازمك  هيحصل ده فعلا ليك 
لان الكتاب بيقول ايه ان الطاقه الايجابيه بتاعه التفكير هى الى بتخلينا نتحرك ناحيه الايجايبه وفى الطريق الى هيحقق لينا الى بنتمناه 
والعكس بالعكس __ انا شفت الفيلم مترجم والصراحه الى كان مترجمه كان حاطط تعليقات ايمانيه رائعه وده لسبب 
ان كل الى هما اتكلمو فيا بيدور حوالين العقيده السلاميه او جوهرها بمعنى اصح يعنى ( الدعاء - التفاؤل - حسن الظن بالله  - العمل والاجتهاد والنتيجه على الله ") كل دى حاجات اتكلموا فيها بس طبعا مش بشكل دينى لا من وجه نظر ناس غربين عمليين 
اعتقد فى رائ المتواضع ان الناس دى لو عرفت الدين الاسلامى صح هتعرف انه الدين الخاتم المناسب لكل العصور واعتقد برده ان الدين الاسلامى لو اتشرح برا فى البلاد الاروبيه بشكل واضح ومناسب ليهم هنلاقى اعداد غفيره دخلت فيه 
عموما انا بستعجب على الناس الى بتقول الدين ماينفعش نمشى بيه الساسيه او الدوله والحكم 
واخيرا انصحكم فعلا تدورا على الكتاب وتقروه  وترجموها على الصوره الاسلاميه 
على فكره الفيلم والكتاب من حوالى سنه بس انا لسه قرايهم قريب واقلت اقلكم عليه 
الشئ التانى بقى 
كنت طالبه منكم استفتاء صغير 
وهو عن منتدى لانى ناويه ان شاء الله اعمل واحد وكنت عايزه اعرف كام نقطه وياريت مش عايزن الناس البخله بالافكار والنصايح يعنى عايزين نشوف ما تجود به قرائحكم 
المهم 
1/ ايه اكتر حاجه ممكن تشدك لمنتدى ؟
2/ ايه اكتر حاجه ممكن تخليك تستمر فيه وتابعه؟
3/ايه اكتر حاجه ممكن تخليك تبقى نشيط فيه يعنى ترد على مواضيع وتكتب مواضيع ؟
4/ايه اكتر حاجه تخنقك من المنتدى ؟
5/ ايه اكتر قسم بتفضله فى اى منتدى ؟
بس كده 
وشكرا على حسن متابعتكم .


هناك ٥ تعليقات:

الازهرى يقول...

انا لست من رواد المنتديات عادة
ولكننى اظن ان الافكار الجيدة عادة ما تجذب اليها الناس


تحياتى دوما

jehan يقول...

اولا ميرسى ليك يازهرى انك نورتنى برائيك وبوجدك فى المدونه

>>> على فكره انا كنت موجوده فى مدونتك امبارح بس صراحه حسيت انى مش هقدر ادى رائى فى حاجه انا نفسى مش فاهمها فاثرت قرأه التعليقات والمووضع والرجوع ..

يا مراكبي يقول...

أنا مش من رواد المنتديات لكن عموما أي منتدى أو مدونة أو أي تجمع ما لازم يكون مختلف وفيه مادة جاذبة جدا .. لازم المادة المطروحة دي تكون بتمس الناس وكل واحد يحس ان الكلام عليه هو شخصيا وبالتالي هيتفاعل ويشارك ويتجاوب

الازهرى يقول...

غالبا تقصدى الفارس الاخير
طيب ايه رأيك تجربى مدونة ذكريات

jehan يقول...

منور يا مراكبى اناملاحظه ان اغلب المدونين مش ليهم فى المنتديات بس ملاحظتك فى عين الاعتبار

++++++++

ازهرى اه فعلا انا كنت فى الفارس الاخير واول مره ادخل ذكريات بس حلوووه وجارى التنقيب فيها