الجمعة، أكتوبر ١٠، ٢٠٠٨

التزاااااااااااااااااااااااااام


مين جرب يعيش حياتة من غير التزامات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


عموما للى جرب والى مجربش


انا جربت الصراحة مرة او مرات اعيش حياتى من غير التزمات , بمعنى انى معملش اى حاجة المفروض ان اعملها , بمعنى اوضح


تقدر تقول انى تركت الالتزمات ابتدء من غسيل الوش الصبح لغاية الفروض وقيس عليها حاجات كتير فى حياتنا المفروض نلتزم بيها مش بس علشان هى صح او علشان هى مفيدة او علشان دى فروض الزامية ,انما انا جربت انى اعيش الحياة الحيوانية _ ان صح التعبير لان معروف بردة ان الحيوان لية التزمات وبيلتزم بيها _ بس يمكن مش بشكل كبير بس جربت بدايتها مانكرش ان فى البداية كنت حاسة بفراغ لذيذ ان مش عليا اى التزام ناحية اى حاجة مافيش حاجة مفروض انى اعملها بس الحمد لله الاحساس دة مقعدش كتير اعتقد يوم والتانى وبدات احس بملل واكتئاب , وعدم وجود جدوى لاى حاجة بتتعمل وان الفراغ وعدم الالتزام اشد قسوة وافظع احساس من الالتزاام نفسة ...


خلينى اقرب المعنى للناس الى مش جربت النوع دة من التجارب كلنا فى الدراسة كنا بنتمى الاجازة امتى تيجى علشان نقعد براحتنا بدون اى التزام لا واجبات ولا مدرسين ولا خوف من نتيجة ولا اى حاجة بس بمجرد ما بناخد الاجازة اسبوع والتانى والتالت وهوووووب نلاقى نفسنا بنقول امتى تيجى الدراسة على الرغم اننا عارفين ان فيها التزام وواجبات وصحيان بدرى بس اشتقنا للالتزام اشتقنا للنزول الصبح وانى يكون معيا كراسة جديدة واكتب واحل فيها ..... اييييييييييية ايام


المهم حد فهم قصدى *********


بجد يا جماعة وبدون اى فلسفة


الالتزام هو قمة الحرية النفسية , وان قيود الالتزام مهما كانت كتيرة وتقيلة وصعبة فهى اهون مليون مرة من عدم الالتزام .


حقيقى بتحس انك عملت الى عليك وان ليك قيمة وفايدة مش خايف من عقاب حد انك مأدتيش الى عليك حتى لو مش خايف من حد يكفى انك حاسس انك بتعمل الى عليك انك مشغول فى حاجة مش مجرد بتاكل وتنام مش هقول زى الحيوانات لان حتى الحيوانات ليها التزامات بتأديها حتى وان كنا منعرفهاش بس هقول كأنك بلا وجود


______________


يعنى دى كانت تجربة عابرة فى حياتى حبيت اكتبها لمجرد ان غيرى يستفيداو حتى لو مش استفاد حد فانا كنت عايزة اكتبها غلاسة بقى حد لة عندى حاجة


هناك ٢٤ تعليقًا:

ابو على يقول...

جميل على فكره انك تعبرى عن رايك ف الالتزام وعدمه


بس انا مش شايف اى صراع فكرى ف اللى بتقوليه دا
مدتيش يعنى نتيجه واضحه لو كان فيه صراع اصلا
سورى انى بقول رايى بس انا شايف انه احسن من انى اجامل
اول كومنت وان شاء الله مش الاخير
شالوم

jehan يقول...

ازيك يا ابو على وانا اقول المدونة منورة لية

لا بص انا طبعا مش هقبل المجاملة لمجرد المجالمة لاننا بصراحة مش فى منتديات مجبرين اننا نجامل او كدة عموما

انا الموضوع مش وصل معايا خالص لدرجة انة صراع
هو ماكنش اكتر من فكرة فى دماغى ونفذتها وطلعت منها بكام نقطة او استفادة او تقدر تقول عليها خبرة شخصية

بس من حيث النتيجة فانا قلت ان النتيجة كانت لصالح الالتزام وان عدم الالتزام كان اسوء بكتييييييييييييييييييييييييييييييييييير من الالتزام نفسة من حيث النفسية

واتمنى فى الاخر انها ماتكونش اخر زيارة

ووووووووووووسلام عليكم

الازهرى يقول...

صديقتى العزيزة

قالوا عنى الرجل الالى للطريقة التى اتعامل بها

وقد حاولت مثلك منذ عام مضى تقريبا ولم احتمل اكثر من ليلة واحدة
بعدها ضربت بكلامهم عرض الحائط وعدت كما كنت
فليحيا الالتزام


تحياتى
ويشرفنى ان تزورينى

jehan يقول...

الازهرى

يا هلا يا هلا بيك

هههههه عجبتنى قوى انك الرجل الالى عموما هو انا مش ملتزمة لدرجة انى الية فى تصرفاتى بس الى حد ما بحب ان يكون فية نوع من الالتزام الخفيف علشان الحياة تتظبط


بس واضح جداااااااااا انك ملزم قوووووووووووى
عموما

منورنى وانا هجى تانى بس للتعليق انا زرتها فعلا بس التعليق مرة تانية انتظرنى وحضر الحاجة الساقعة والجاتوة هههههه

د/ رامي شهاب الدين يقول...

مفيش إلتزام معناه فراغ

وطبيعة العقل البشرى إنه بيمقت شئ إسمه فراغ

ومن هذا المنطلق .. فان العقل لما بيلاقى نفسه فاضى بيبدأ يملأ نفسه بوساوس وهمية وأفكار سوداوية .. وهو ده بداية المرض النفسى

وقديما قالوا : من يعمل ليس لديه وقت للدموع أو حتى للحزن والضيق

فالعمل والإلتزام بالفروض يشعرنا بالسعادة والرضا والإحساس الجيد بالذات ، وله لذة لايدركها إلا من غاض غمار تجربتها

دمتى بكل الود .. تحياتى

jehan يقول...

د/ رامى

وبالضد يتبين جمال الاشياء

بمعنى انى لولا جربت العكس ممكن ما كنتش احس قوى بحلاوة الالتزام

وخصوصا الالتزام بالفروض هى اكتر شئ بتحسسك بالسعادة حققى فعلا



د/رامى نورتنى بوجودك وبتعليقك

الازهرى يقول...

صديقتى العزيزة

يلزم طرفكم
مبلغ خمسة عشر جنيها
لزوم الحاجة الساقعة والجاتوه الذى تم تحضيرهم ولم تأت فكان الغرم

ولذلك طبقا للمادة الثانية من قانون العقوبات
يلزمك التعويض

وهذا بلاغ بذلك

jehan يقول...

هههههههههههههه لا يا ازهرى انا جيت على فكرة مرة تانية بس مش عارفة كل ما اجى اكتب تعليق يحصل حاجة واقوم
بس انا جاية مش تقلق

PrInCeSS BeRy يقول...

ازيك يا جيهان اتمنا تكونى بخير

مدونتك ذات فكر عالى ودة نابع من قلمك الجميل

وتجربتك مفيدة جدا الالتزام جوانا بيكون ناتج عن سلوك تربوى تجاة المسؤليات واخذ المواقف لان الكلمة دى فى حياتنا طول الوقت هتلتزم بكلمة هتلتزم بموقف الخ

وفكرك جميل تحياتى ليكى فى حريتك للتعبير عن رايك بشكل جميل

jehan يقول...

برنسيس

اولا شكرا لذوقك كتير وبجد اسعدنى كلامك

وفعلا الالتزام عندنا بقى يعتبر من الاساسيات لانها موجودة معانا من الطفولة واثناء التربية وزى ما قلتى محدش هيقدر ينتشل نفسة بشكل كامل من الالتزام لان انواع الالتزام كتيييييييرة جدا التزام الكلمة والموقف وتجاة اشياء فى حياتنا فا مافيش حد يقدر يقول انا مش ملتزم او انا هبقى مش ملتزم بحاجة

كوارث يقول...

عايز اقولك ان الموضوع فادني جدًا كشهادة بالدرجة الاولى من واحده جربت التحرر وفضلت الالتزام ..
وبالدرجة التانيه انه غبر جدًا عن حاجه عايز اقولها من زمان ومش عارف اقولها ..
يا ريت الجماعه بتوع القوة الغامضة اللي خلقت الكون يقروا الكلام ده ..
بوست رغم بساطته انا شايفه هايل جدًا ..

jehan يقول...

كوارث الناس الملحدين والغير مؤمنين بان فية شئ بيجبرنا على التزام وان كل حاجة فى الكون جت كدة بشكل غير نمطى
فدول اكبر ناس متلزمة وبالذات هتلاقيهم متلزمين ببعض العادات الصحية او المعيشية او ملتزمين تجاة بعض الاشياء الى ممكن تتوقف حراتها بتوقفهم هم عن الحياة


عموما الناس دى اصلا ليها دماغ وتفكير غريب والواحد احيانا بيعجز عن فهم سبب دة
غير ان ربنا مش رايد ليهم الهداية


>>>>> على فكرة كوارث انا كنت من المتابعين لليويمات ابو جهل وكانت جامدة جدااااااااااااا

واخيرا وهو اولا ميرسى كتير على مجملتك فى الموضوع

TIMMY !! يقول...

*رد* :


أهلا و سهلا بيكي ..

بصراحة أنا مش مصدق إن الغلطات دي غلطات بجد .. حاجة ما تدخلش العقل .. خاصة و إنها من زماااااااان قوي ..

مش عارف ليه إنها غلطات "مقصودة" نتيجة لتزايد النفوذ الشيعي في الإعلام بتاعنا ..

يعني اللي يطلع يشتم في أبو هريرة مجة طويلة و الجريدة بتاعته ما تتقفلش ..

و اللي يطلع عمر بن العاص في التمثيلية بتاعته "راجل مش كويس" -بلاش نفصل- و المسلسل يتوافق عليه يتعرض ..

و من قبله لما يطلعوا هارون الرشيد راجل بكرش و مالوش غير في الغناء و الأكل و الجواري !!

كل ده أكيد مش عن طريق الخطأ ..

-----------------------


بصراحة أنا أعتذر عن الرد على البوست بتاعك ده بالذات .. على الأقل دلوقتي ...

أنا ما أ،كرش إني قرأته من أول ما نزلتيه بس ما ردتش لأني كنت في حالة خنقة .. ده غير إن الكلام فيه بيثير لدي الشجون و الذكريات الخنيقة بتاعة الأيام اللي جربت أعمل فيها حاجة زي دي ..

و للأسف .. أنا جربت حاجة زي دي .. و يمكن أشد حُرمة ..

ربنا يغفر لي و يتوب علي و على الجميع ..

و الحمد لله إنِك عرفتي إن ده غلط بدري .. مش متأخر قوي زي ناس !!

تحيتي ..

jehan يقول...

تيمى انت لو هتتكلم عن الغلطات الى بتحصل فى المسلسلات التاريخية يبقى حدث ولا حرج وينفع كمان ان احنا نعمل كتب عنها

ثانيا بخصوص انك مش رديت ترد على البوست فانا هقلك حاجة بسيطة اننا كلنا تقريبا بنرتكب نفس الغلطات والمعاصى بس بتختلف حدتها من شخص للتانى بس فى النهاية الافضلية للى يكتشف الغلط ويصححة
وانت اكتشفتة ودة المهم غيرك ممكن يفضل عمرة مش مكتشفة

وربنا يهدينا جميعا يا تميى وعلى فكرة انا بعتز بمرورك جدا

واسفة اذا كان البسوت قلب المواجع معاك

شبه إنسانه .....( سهوره ) يقول...

رائع
أتمنى ليكى المزيد
وياريت تشرفينى

jehan يقول...

شبة انسانة

ميرسى ليكى وان شاء الله هجيلك بس مش تقلقى لو اتاخرت شوية

يا مراكبي يقول...

كل واحد مننا جواه في عقله الباطن رغبة دفينه في عدم الإلتزام على فكرة .. لكنها غالبا ما بتخرجش بره الحتة الدفينة دي .. وده للأسباب اللي إنتي قولتيها وكمان عشان قيود تانيه كتيرة جدا

العقل الباطن ده مليان بلاوي

عايش علي الهامش يقول...

مش كل انواع الالتزام حريه نفسيه علي العكس
ممكن انت كنوع من التزام فرضته عليك الدنيا والنظام انك تروح شغل مبتحبوش ده التزام خانق او انك تتعامل مع امر بتصرف معين مفروض عليك لمجرد انه واجب مش عارف هلي انت فاهمني ولا لا
بس هناك نوع من الاتزام خانق حتي الموت
نوع من الاتزام وجوده فعلا نقمه
شكرا ليك

rainbow يقول...

طابت أوقاتك يا خواطر
المدونة موسوعة تستحق القراءة
أتمنى قراءة كل المواضيع
دمتى لنا
قوس قزح

jehan يقول...

مراكبى بية كان فى مقولة مش فاكرة لمين بس فيما معناها يعنى ان لو الناس اطلعت على افكار وخواطر بعض لاحمرت وجوة كثيرة او بمعنى ادق العقل الباطن دة صدق من سماة باطن لانة لو كان ظاهر كانت الدنيا خربت


________

عايش على الهامش انا معاك ان فى بعض انواع الالتزام بتكون خنيقة وكريهة بس انا من انصار ان الواحد يبص لنص الكوب المليان مش الفاضى وان دايما ان حاجة ليها فايدة حتى وان كنا بنكرها فهى اكيد ليها فادة

نورتنى بزيارتك

___________

قوس قزح اشكرك بشدة على تشبهك للمدونة بانها موسوعة وطابت ايامك ولياليك كمان يا قوس قزح

rainbow يقول...

مساؤك عطر و رياحين يا جيهان
الإلتزام موضوع مثير جدا و لذلك الردود عليه سوف تكون كثيرة
..أنا رأى أن الإلتزام هو الحياة.أنا جربت قطع الإلتزام ووجدت أن أفضل مده هى يومين.. و أقصى مدة إسبوع
أولاً يومين :( للعزاب )
- أشترى ما يكفيك لمدة بومين
-أغلق الموبايل نهائياً
- أرفع سلك التليفون ( أترك النت شغال)
-لا تشغل المنبه ( التايمر)
- نام بلا حدود و اسيقظ الى أن تتعب
- لا تترك سيارتك أسفل بيتك لأن الكل سوف يعرف أنك موجود ( ضعها فى مكان آخر )
- عيش حياتك....متعه
ثانياً قطع الإلتزام إسبوع :
- أعمل تذكرة طيران لمكان ما
- لا تقل لأحد أنك مسافر الى ....
- أترك ورقة صغيرة على المرآة تحدد أنت أين. لأنه لا سمح الله يمكن ..!!
-غير الشريحة
- عيش حياتك...متعه..بس لازم ترجع
دمتم بود
قوس قزح

jehan يقول...

قوس قزح انت تناولت بالشكل التانى لية
او بمعنى تانى انت تركت اللتزام الخنيق زى ما قال عايش على الهامش

ان فى حاجات لما بنبعد عنها بنرتاح وبتدينا دفعة للامام وفى التزام لما بتركة بيرجعنا ورا

عموما انا لسة ما جربتش النوع تاعك بس انت فكرتنى انى اجربة

ميرسى لمرورك

rainbow يقول...

أنا متأكد ان الحديث فى الموضوع سوف يطول. كل واحد سوف بشرحه بطريقته..
جيهان: شوفى لنا موضوع تانى نفضفض فيه
دمتى بود

jehan يقول...

خلاص حاضر يا قوس قزح من عنيا اشفلك موضوع تانى
بس اتمنى انة يعجبكم