الأحد، سبتمبر ٠٧، ٢٠٠٨

ارجع يا مظبطنا


بسم الله الرحمن الرحيم

كنت قاعدة عمالة افكر فى موضوع اكتبة وفى الاخر قلت طب اما الف على المدونات الى بحب ادخلها وكان من ضمنها مدونة تيمى ( تظبيط )

واذ بى افاجأ انة هيلغى المدونة وانة مش هيدون تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والسبب انة على سبيل الفرض وفى اعتقادى يعنى والله اعلم ارتكب كام ذنب او معصية

ونسى ان الله جل وعلا والذى قولة هو الحق بيقول اية فى كتابة العزيز



اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

«قل يا عبادي الذين اسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعاً، انه هو الغفور الرحيم» (الزمر:53)



وكمان



{ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا }



نسى ان كل واحد فينا لية ذنوب وخطايا ولو كل واحد فينا اطلع على ذنب غيرة لحمد الله على ذنوبة ان صح تعبيرى , حاجة كمان الانسان خلق خطاء( كثير الخطأ ) وفى حديث للرسول بيقول ان لو ماكناش بنخطئ ونذنب كان ربنا اتى بقوم يخطئون ليستغفروا فيغفر الله لهم

, كمان فى مقولة تقريبا لعلى بن ابى طالب فيما معناها ان الايمان فى القلب يقوى ويضعف فيجب اغتنام الايام الى الايمان فيها قوى ونعمل الكثير من الطاعات والعكس الايام الى فيها القلب فية ملل وبعد نكتفى فقط بالطاعات المفروضة >>>>>>> يمكن الجملة دى بعيدة عن الموضوع بس مهمة بردة

ها يا تيمى دا انت الى كنت بتقول حق لاصحاب الكؤوس ان يتناصحوا , وانت بردة الى قلت ونقلت عن شيخونا ان الانسان ممكن يفضل عمرة كلة يجاهد للتخلص من ذنب او معصية معينة

وبعدين رب معصية اورثت بعدها طاعات كثيرة

ايوة والله يا تيمى بتحصل معايا كتير احيانا بعد الذنب او المعصية الاقى نفسى حاسة بندم بعدة اقبال على الطاعة ليغفر الله لى وكان المعصية جت علشان تفكرنى انى تراخيت فى الطاعة واشد حيلى فيها شوية

يا تيمى انا هقلك على حاجة اذا كانت نفسك مصورة ليك انك اوحش واحد فى الدنيا وانك شيطان , فا افتكر بردة ان من رحمة ربنا بيك انة ابصرك بعيوبك وبذنوبك وان فطرتك عندها نفور من الذنوب

فى غيرك كتير بيعملوا الذنوب وهما فاكرينها حسنات الله يهديهم يارب



يا تيمى ومش هقلك تانى ما فيش حد بلا ذنوب وخطايا

فادعى ربنا بقلب مخلص انة يثبت قلبك على الطاعة



وانا من موقعى هذا يا تيمى بقلك ارجع تانى علشان في كتيييييييير بياخدوا طاقة من كتاباتك >>> ودى كلها حسنات ليك يا عم مين قدك >> حسد هههه



خدلك فترة استرجع فيها نفسك وظبط امورك زى ما ظبط امورنا وربنا يهديك للخير دايما يا تيمى وييسرلك الطاعة




___________________________________________

توضيح مهم



انا كتبت البوست علشان انت يا تيمى لاغى خاصية التعليق ومش عارفة احط كومنت عندك

مش بشردك والله , لاحسن تفهمنى غلط
واتمنى يا تيمى انك مش تزعل منى والله ما كتبت البوست دة الا لانى بجد مش عايزاك تستسلم
تحديثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثثث
الحمد لله تيمى رجع بالسلامة من حالة الاكتئاب الحاد ورجع تانى للتدوين وربنا يهدية دايما ويثبتة على الطاعة

هناك تعليقان (٢):

TIMMY !! يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مش عارف اقول لك ايه بصراحة يا جيهان ..

أنا أولا أشكرك جدا جدا على الاهتمام ..

بجد بجد أنا أقدر لكِ أن تخصصي بوست بحالة ..

و كمان بوست "وقف حال" مدونتك :) لأن الناس مش عارفه هو عن ايه و لا عن مين فما حدش علق و لا دخل المدونة

أنا بصراحة قرأت الكلام أكتر من مرة ..

حوالي 3 مرات ..

و بشكرك جدا عليه ..

بس ....

هي المشكلة في إن الواحد عارف الصح .. و عارف الغلط .. و بيقول للناس عليه .. و هو مش عاوز يعمل الغلط .. و لا يجد داعٍ إليه إلا داعٍ ضعيف ..
و في الآخر يقع فيه برضه ..

ده اللي بيخلي الواحد يشعر بإنه ضعيف أو منافق أو غيره ...

بس ربنا يسهل ...

و الواحد يجمد كده و يعرف من أين أُتي فيسد الثغرات ...

و لا يزعمن الصبر فيوكل إلى نفسه ..

و الله الموفق و المعين إن شاء الله .....

و أنا بشكرك تاني بجد على البوست و الكلام اللي فيه و الاهتمام ..
جزاكِ الله خيرا ..

jehan يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه لا يا تيمى مش البوست الى واقف حالها هى واقفة كدة بطبيعتها ههههههههه

بس يا تيمى انا مش كنت كاتبة البوست مجاملة او حاجة لا واللة انا فعلا كتبتة لانى حسيتة

وربنا يكرمك يا تيمى دنيا واخرة وربنا قوى عزيمتك كمان وكمان