الخميس، ديسمبر ١٣، ٢٠٠٧

الى ايدة فى المية مش زى الى ايدة فى النار

فعلا المقولة دى صح مليار فى المية وعن تجربة شخصية

كتير الواحد كان بيتحط فى مواقف انة يقول رايئة ويقولة فعلا بس كان الرائ دة كان بيبقى مثالى جداااااا للموقف لانى مش جوة الموقف مش حاسة بية كتير اتحطيت فى مواقف صعبة وكنت مكونة عنها راء مثالية انما لما اتحطيت فيها لقيت الوضع مختلف تماما
منها موقف الصراحة هزنى جداااااااا وهو ان انا فى مرة كنت بقلب فى النت بالصدفة وقابلت مواقع ومدونات لملحدين للاسف بدات اقراهعا وبدات احس ان ايمانى بيتهز وبدات اسال زيهم
وخفت جداااااااااا من جويا لانى ايمانى اتهز وانا الى كنت فاكرة ان انا حديد وما فيش اى حاجة تقدر تأثر فيا بس الحمد لله المرحلة عدت بسلام لية بقى انا بحكى الموضوع وعلاقتة بالى ايدة فى المية مش زى الى ايدة فى النار اقلكم فى مرة اتكلمت مع ناس مسلمة ولقيتها بتسال اسئلة غريبة كدة وبقيت فى نفسى اقول ازاى دة اكيد لو هو ايمانة قوى مش كان دة هيحصل انا الحمد له مما فيش حاجة تأثر فيا بس لما تحطيت فى نفس الموقف لقيت الوضع مختلف تماما
_____________________________________________________
مواقف تانية كتييييييييييييييييييرة بتاكدى ان الى ايدة فى المية مش زى الى ايدة فى النار ابدا
علشان كدة دايما بقول ان صاحب المشكلة هو اقدر واحد على حلها لانة هو الوحيد الى عارف جوانب المشكلة واية اسلم حل واية الحل الى يناسبة ويكون مناسب لية .

هناك ٣ تعليقات:

دكتور ماجيك يقول...

هسالك شوية اسئلة ونشوف
تقدرى تشوفى الميكروبات بالعين المجردة؟
تقدرى تسمعى الاصوات اللى اعلى او اقل من اللى تلتطقطه اذن الانسان؟
تقدرى تعرفى ملمس حاجة عمرك ملمستيها؟
تقدرى تشمى حاجة بيقولو ان ملهاش ريحة؟
تقدرى تتكلمى لغة متعرفيهاش؟
الاجابة دايما لا
يبقى احنا عند قصور فى كل حواسنا
لو مفيش اجابة تعرفيها لاسئلة الملحدين اعرفى ان ده لقصور فى ادراك وليس لصدق كلامه
واعرفى كمان ان كلن فى حاجة اسمها ابتلاء لصدق ايمانك زى تحويل القبلة فى عهد الرسول صلى الله عليه وسلم والاية الكريمة تقول
(احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا امنا وهم لا يفتنون)صدق الله العظيم

jehan يقول...

والله د/ ماجيك
الموضوع بيبقىزى ما قلت الى بيبقى ايدة فى المية غير الى ايدة فى النار

انا لا تعرضت لدة مش صدقتهم لا خالص
الفكرة انك بتتعرض لصدمة وبتتهز بس الحمدلله الصدمة دى ما خدتش منى كام يوم والحمد لله عدت

دكتور ماجيك يقول...

عندك حق ربما لو انا كنت مكانك كنت اتهزيت برضو بس هستخدم فكرة ليكى فى اخر بوست وهدعى
اللهم لا تفتنى فى دينى