الثلاثاء، نوفمبر ٠٤، ٢٠٠٨

تجليات




حاجة غريبة جدا بنفرضها على نفسنا وعلى عقولنا وهى ان احنا ما نفكرش وناخد الحاجة كما قيلت وخلاص ونمنع نفسنا ونزجرها لمجرد انها تقول حتى طب لية كدة ومش كدة ؟؟

بمجرد حتى ان يجى فى بالنا السؤال على طول نطردة من دماغنا وكاننا اجرمنا


طبعا محدش فاهم انا بتكلم عن اية


بصوا انا اصلى لاحظت الموضوع دة من فترة كدة وهو اية بقى علشان مارغيش كتير

ان احنا ممنوع منعا باتا التفكير فى الامور الدينية او حتى ان احنا نجتهد ونفسر وسايبين الحكاية دى للعلماء على فرض ان هما ادرى وان احنا مش هنقدر نعمل زيهم ودى حقيقة فعلا بس مش معقولة نلغى دماغنا خالص

مثلا والواحد بيقرى القران احيانا بتعدى على الواحد ايات ممكن يكون قراها كتير بس يحس انها اول مرة وتستوقفة فيها حاجة معينة حاسس مثلا انها غلط او مش مظبوطة _ والعياذ بالله طبعا _ بس انا بتكلم عن حاجة بتحصل انا مثلا احيانا بتقف قدامى ايات اقول بس كدة المعنى مش راكب او مش المفروض تكون كدة !!!! وبلاقى نفسى اتوماتيك لا اكيد انا الى مش فاهمة وهى صح كدة

بس الغريب بقى ان الواحد مش بيحاول يفهم وبيسيب نفسة كدة على عماة مش فاهم لية هى كدة ولية مش زى مانا بقول فرضا يعنى

حاجة كمان فى احداث بلاقيها وبلاقى الضد بتاعها تخلى الواحد يقف عاجز مش عارف يفكر ويبدء ايمانة يتحرك بس للاسف اغلبنا بيوقف نفسة عن التفكير علشان ما يحركش ايمانة وبيخاف علية انة يقل او حاجة من التساؤلات دى مع انة لو شغل مخة شوية وحاول يفهم هيقتنع اكتر وايمانة هيزيد مش هيقل لان دينا هو الحق والحمد لله

المهم طبعا احنا عارفين ان المنجمين والسحرا كذابين وان اغلب شغلهم حلق حوش وحركات نص كوم بس يا اخى تلاقى ساعات حاجات من الى بيقلوها فعلا صح !!!!!!!!!!! وحاجات من الى بينجموها بتحصل بالظبط !!!!!!!!!!१ طب دة اية ؟ وهل هما فعلا صادقين ولا زى ما رسولنا علية السلام قال ؟؟؟؟

قعدت افكر قلت الاتنين صح وتعالى رسول الله عليهم طبعا بس اقصد حاجة ,ودة كان تفسيرى للموضوع ان السحرا دول ما ينفعش نقول عليهم كذابين فى المطلق والا هنكون بنخالف الواقع ومانقدرش نقول عليهم صدقين فى المطلق والا هنكون بنخالف كلام ربنا والرسول

طب اية الحسبة الى تقنع وتخلينى مقتنع اقلك , الرسول قال فيما معناه ان الشياطين بتسترق السمع من السماء وبتاخد معلومات من السماء من الى هيحصل مثلا لفلان او علان او للبلد دى وبتبلغ بيها اتباعها من السحرا ,تمام لحد كدة تمام ,كدة عرفنا السحرا بتعرف منين الاخبار بالظبط وصحيحة مليون فى المية । طيب هيطلع سؤال تانى طب لية ربنا بيسبهم يسترقوا هل والعياذ بالله ربنا مش هيقدر يمنعهم مثلا لا طبعا । امال اية الموضوع __ توصلت لتفسير دة بنفسى والله اعلم اذا كان صحيح ____ ربنا فعلا بيسبهم يسترقوا السمع ولكن بمشيئتة ।طب لية بردو ؟؟؟ اقلك لية علشان يختبر فعلا الناس هل هتصدق السحرا دول ولا هتصدق الرسول القران بمعنى اوضح ان ربنا عامل الموضوع زى الفتنة كدة علشان يختبر بية الناس المؤمنة بجد والى مش هتفتن لما تشوف ساحر بيقلها هيحصل كذا وكذا فى وقت كذا فى معاد كذا ويحصل فعلا وهى عارفة ومؤمنة كويس قوى انهم كذابين ومن هنا يحصل عملية تنقية للمؤمنين ।


فى حاجات كتييييييييييييير الواحد بيقراها سواء فى القران او فى الاحاديث وبنحس اننا عايزين نسال ؟؟ بس بنوقف مخنا عن التفكير مع ان ربنا خلق لينا العقل علشان نفكر وعلشان نتدبر فى الكون وفى القران والاحاديث وفى الحياة عموما , ما ينفعش ان احنا نلغى عقلنا ونسيب غيرنا يفكر لينا انا مش بقول ان احنا كلنا لازم نبقى علماء لا طبعا بس على الاقل الحاجة الى نحس ان عقلنا رافض يقتنع بيها او حاسس انة محتاج يفسرها يدور على تفسيرها يسال, يدور, يحاول هو بنفسة يفسر ويشوف اذا كان تفسيرة صح ولا غلط انما نلغى عقلنا خالص كدة , كمان نشغل مخنا علشان لو حد جة وقلنا حجة فى القران او السنة نكون عارفين تفسيرها نعرف نرد علية

مش نتحول معاه ونسال معاة مثلا هو لية ربنا هيدخل ناس النار على طول ومش هتطلع مع ان من صفاتة انة رحيم ؟؟؟ وبدل ما نرد عليهم ونقنعهم بالسبب نقوم راحين معاهم ونسال زيهم ومش بعيد ان فى ناس بتسيب الدين علشان مش بيلاقوا اجابات على اسئلتهم مع انهم لو دورا بجد وحاولوا بنية خالصة هيوصلوا للتفسير الصح ॥


انا رغيت كتير قوى بس بجد انا لقيت لما الانسان بيبقى عايز يفسر او يتدبر فى أية او حديث او اى حاجة بتحصل وحاسس انها متعارضة مع الدين وبيفكر وبتكون نيتة انة عايز يوصل للحقيقة بس والتفسير الصحيح ومسلم لله ربنا بيفتح علية وبيلهمة التفسير وانة يفتح مخة للتدبر.



**************************



انا بستغفر الله لو فى اى حاجة فى كتاباتى غلط او اتقالت وانا مش واخدة بالى بشكل لا يليق بالله فانا بستغفرة واتوب الية واذا حد لاحظ دة ياريت ينبهنى وانا هعدلة على طول ।

حاجة كمان ياريت التدبر والتفكر ما يكونش مقتصر على الدين بل بالعكس ياريت يمتد لحياتنا اليومية ووووووو مش هفسر عن كدة وكل واحد بقى يفكر براحتة

هناك ٢٥ تعليقًا:

rainbow يقول...

jehan
صباحك رياحين و زهور
الموضوع هذا كبير. أكبر من الموضوع السابق و هو من العيار الثقيل.وسوف تجدين كثير من الآراء حوله.
دمتى لنا دائماً متألقه

TIMMY !! يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

بصراحة كان نفسي يبقى في " رد باقتباس" زي المنتديات هنا لأن كلامك عاوز "يتفصص" :)

بصي .. هو احنا مش "ممنوعين" من التفكير .. بالعكس .. احنا مأمورين بيه و الآيات في كده كتيرة (أفلا يتفكرون) , (قل سيروا في الأرض فانظروا كيف بدأ الخلق ...)

يعني آيات كتيرة جدا في القرآن بتدعوا للتفكير و التدبر ..

أما بالنسبة للممنوع في الدين فهو و الله أعلم في جانب إعمال العقل في الأمور الشرعية ..

يعني إيه ؟؟
يعني اللي يقول هو ليه السارق تقطع يده ؟؟ ده كده قاسي قوي
أو ليه الطفل الصغير ده عنده سرطان ؟؟ هو ربنا هيستفيد ايه من كده ؟؟
طيب ليه مثلا النساء تتحجب ؟؟ ما يطلعوا عادي و الرجالة ما يبصوش !

أنا اللي عاوز أوصله -حسب ما عندي من الفهم- إن إعمال العقل في "أوامر" الله عز و جل أو في ما "قضاه الله" هو ما نهى الله عنه ..

فكما يقول علي بن أبي طالب رضي الله عنه في إعمال العقل في الأحكام الشرعية : " لو كان الدين بالرأي لكان المسح أسفل الخف أولى من المسح أعلاه " !!
يعني لو كانت الأحكام الشرعية و أوامر ربنا قابلة للنقاش كنا قلنا في المسح على الخفين إننا نمسحهم من تحت لأن الحتة دي هي اللي بتتوسخ و مش من فوق زي ما الرسول قال .
و كمن الفتاوي .. مش أي حد يقول ده حلال و ده حرام و يقول " أنا شايف كده" و " العقل بيقول كده" و " إن الدين يسر" ماشي إن الدين يسر بس الدين فيه طلاق و تفكك أسرة برضه .. مش ييجي واحد طلق مراته 3 مرات و نقول الأسرة هتتشرد و غن الدين يسر .. صوم 3 ايام و خلاص !!
لأ .. الدين ما فيهوش إعمال للعقل أمام النقل و النص الصحيح ..

و مش أي حد يقول ده حلال و ده حرام زي مش أي حد بيوصف الدواء للمريض و يقول أنا شايف كده ..
كل واحد ليه تخصص درس فيه من زمان و عارفه ..
مش علشان احنا مسلمين يبقى نفتس في الدين .. لأ .. العلماء بس ..

و إلا كان المرضى وصفوا لنفسهم الدوا و قالوا للدكتور أنا حاسس بيا أكتر منك !!


و أما النهي عن إعمال العقل في القدر فلأننا أبتداءا آمنا بالله عز و جل و آمنا بأسمائه و صفاته , و آمنا أنه " حكيم" (لا يُسأل عما يفعل و هو يُسألون) و أن ما نراه من إيلام الأطفال بالمرض أو قبضهم من أهاليهم و هم في أمس الحاجة لهم, و إبقاء الشيخ الهرم الذي لا يستطيع أن يخدم نفسه فضلا عن غيره ..
أو أن يقبض المولود بعد ولادته فنقول لماذا خلقه طالما أخذه على طول ؟؟

كل هذا يزول باعتقادنا أن الله عز و جل حكيم , لا يفعل شيئا هباءا ..
و أن لكل أمر حكمة علمناها أو خفيت علينا - زي حكاية الفارس اللي جه على بئر و نسى نقوده و جه راعي أخذها و مشي و بعدين جه شيخ عجوز يشرب و الفارس رجع يدور على النقود فلقى الشيخ و فكره هو اللي سرق فقتله , و الرسول ذكر في الحديث أن الله بين الحكمة لنبيه الذي رأى هذا الموقف إن الشيخ ده قتل أبو الأمير و إن أبو الأمير كان أخذ فلوس الراعي -تقريبا مش متذكر القصة قوي - المهم إن كل حاجة ليها سبب , و إن العقل نفسه اللي بيقول لنا " ليه ربنا عمل كده؟؟ " هو نفسه مؤمن إن ربنا هو اللي خلقه و طالما العقل يؤمن أن الله هو خالقه و يؤمن أن الله حكيم فعليه أن يسلم أن هذا العقل قاصر لأنه مخلوق و المخلوق لن يصل أبدا إلى علم الخالق .. فعليه القبول و التسليم و الرضا !!

أنا عارف إني خرجت عن الموضوع .. :(

نرجع تاني .. :)


احنا هنعمل عقلنا في الحاجات اللي مش منهي عنها .. و هنلاقي حاجات تقف قدامنا .. فقبل ما " نفهمها غلط " أو قبل ما تقلب معانا بـ"وسواس" نلحق نفسنا و (فسألوا أهل العلم إن كنتم لا تعلمون) .. و تبقى العملية محلولة ..

علشان هم هيقولوا لنا إن كنا دخلنا "منطقة محظورة " في التفكير و لا منطقة "مجهولة" فقط بالنسبة لينا ؟؟

زي الناس اللي جم للرسول و قالوا لهم إن بيجيلهم وسواس في التفكير في الذات الإلهية ..
فقال لهم يعملوا إيه
ففي الحديث :

* عن عائشة رضى الله عنها أن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال : ( إن أحدكم يأتيه الشيطان فيقول : من خلقك ؟ فيقول : الله ، فيقول : من خلق الله ؟ فإذا وجد ذلك أحدكم فليقل : آمنت بالله و رسوله فإن ذلك يذهب عنه ). { رواه أحمد بإسناد جيد } .

* و عن أبي هريرة رضى الله عنه قال : قال رسول الله صلي الله عليه وسلم : ( يأتى الشيطان أحدكم فيقول : من خلق كذا ؟ من خلق كذا ؟ حتى يقول : من خلق ربك ؟ فإذا بلغه فليستعذ بالله و لينته ) { رواه البخارى و مسلم و أبو داود و النسائي } .


مش عارف إن كنت قدرت أوضح و لا بعدت عن أصل الموضوع ..

أنا هستنى ردك و أرجع تاني إن شاء الله . لأني عاوز اتناقش في الموضوع ده و مش هحط رأيي و أمشي ..

و ربنا يهدينا و يهدي الجميع ..

مش عارف ليه مدونتك بتستفزني إني أكتب :)

تحيتي

TIMMY !! يقول...

يااااااااه !!
ده أنا كتبت كتير قوي و أنا مش حاسس :)

معلش بقى :)

jehan يقول...

قوس قزح يا صباح الانوار والخيرات كلها
مستنية مشاركتك بالرائ وتقلى اية رائيك

***********************

تيمى وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

اممممممممممم رد دسم يا تيمى وهناقشك فية وفى البداية احباقلك انى متفقة معاك طبعا فى الاغلبية وانت اقنعتنى بحاجات وفتحت عقلى لنقط ممكن كانت غايبة عنى وانا بكتب البوست او يمكن اكون نسيتها
المهم يا تيمى
ربنا طبعا ميزنا عن باقى المخلوقات بالعقل وامرنا بالتفكر __وواخد بالك من كلمة امرنا دى __ دة مش مجرد ربنا بيبلغنا ان احنا نفكر لا دة وصل الموضوع انة يكون امر يعنى الزام وواجب وفرض كمان ان احنا نشغل عقلنا ومش بس يا تيمى فى الدين لا فى حياتنا العادية واحوالنا وظروفنا ومشاعرنا والكون من حولنا


, كمان انت بتقول الاحكام الشرعية ما نقش فيها انا معاك فى نقطة انا مش بقول ان احنا نفكر هل دة عدل ولا ظلم ولكن التفكر لية مثلا عقوبة قطع يد السارق مش رجلة ؟؟؟؟؟ مع ان لو قطعنا رجلة بردة هيبقى عبرة ومش هيعرف يسرق تانى ؟؟
صح لية الايد انا مش هدخل فى التفسير وان كان تفكيرى هدنى لسبب بس انا اقصد ان احنا نفكر التفكير الى يزود ايمانا يعنى الواحد ميفكرش وهو من الاساس فى نفسة بيقول الحكم دة قاسى او وحش لا لازم يسلم ان غرضة فى التفكر هو الوصول للفهم الاعمق مش عارفة اذا كانت فكرتى وصلتك ولا لا
عموما انا كمان بتفق معاك فى نقطة ان الاحكام ما بتتخدش بالعقل لان فى حاجات فى الدين الاسلامى بتتحس بالمشاعر وما بتتقسش بالنظريات والماديات والقوانين


نيجى بقى للمهم

((( احنا هنعمل عقلنا في الحاجات اللي مش منهي عنها .. و هنلاقي حاجات تقف قدامنا .. فقبل ما " نفهمها غلط " أو قبل ما تقلب معانا بـ"وسواس" نلحق نفسنا و (فسألوا أهل العلم إن كنتم لا تعلمون) .. و تبقى العملية محلولة ..
))))

دة ردك ودة المعنى والقصد الحقيقى لموضوعى على فكرة ان احنا نشغل مخنا بدل ا يروح ناحية الشمال والطريق الغلط فى الايمان والعقيدة نلحقة ونشغلة ونحاول نفهم ونسال

>>>>>>>
اشكرك تيمى وعلى فكرة انا بحب التناقش
وهكرر تانى انا دعوتى فى التفكر مش بس فى الدين فى كل الحياة عمومنا

ومستنياك تانى يا تيمى

الازهرى يقول...

العزيزة جيهان

االموضوع ليس كبيرا ولا معقدا للغاية

ولكن اسمحى لى ان اعقب على نقتطين الان والباقى مساء الجمعة للانشغال

اولا بخصوص ان الجن يسترقون السمع فهذا كان قبل ميلاد النبى محمد صلى الله عليه وسلم
والدليل على ذلك الاية الاخرى التى تقول "فمن يستمع الان يجد له شهابا رصدا "
وهذا يجعلنا لا نقف عند منطوق اية واحدة ومحاولة تفسيرها بمفردها

ثانيا بخصوص رد الصديق timmy فى الجزء الخاص بالطلاق انه لا يوجد تفككا للاسرة لان الزوجين الذى يبلغ الامر بينهما ان يطلقها ثلاثا فهذا معناه ان الحياة بينهما غير سليمة من الاساس او انه يستهين بهذه الحياة
كما ان يمين الطلاق لا كفارة له

تحياتى ولى عودة

TIMMY !! يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
TIMMY !! يقول...

- أهلا جيهان ..
الحمد لله إننا متفقين في حاجات كتير ..

=========

ربنا طبعا ميزنا عن باقى المخلوقات بالعقل وامرنا بالتفكر __وواخد بالك من كلمة امرنا دى __ دة مش مجرد ربنا بيبلغنا ان احنا نفكر لا دة وصل الموضوع انة يكون امر يعنى الزام وواجب وفرض كمان ان احنا نشغل عقلنا ومش بس يا تيمى فى الدين لا فى حياتنا العادية واحوالنا وظروفنا ومشاعرنا والكون من حولنا
=========

- طبعا معاكي ..


=========

صح لية الايد انا مش هدخل فى التفسير وان كان تفكيرى هدنى لسبب بس انا اقصد ان احنا نفكر التفكير الى يزود ايمانا يعنى الواحد ميفكرش وهو من الاساس فى نفسة بيقول الحكم دة قاسى او وحش لا لازم يسلم ان غرضة فى التفكر هو الوصول للفهم الاعمق مش عارفة اذا كانت فكرتى وصلتك ولا لا
=========

- آها أنا كده فهمت :) ..
طبعا أنا معاكي ... لما نفكر في "الحكمة" من الحكم الشرعي و ليس في "ماهية" الحكم الشرعي ذاته ..

زي مثلا أبو العلاء المعري ذاك الشاعر الملحد لما فكر في "ماهية" حكم قط يد السارق لما يسيرق حاجة بربع دينار ..
و قارنها بالدية اللي الواحد هيدفعها لو أتلف ايد واحد و هي 500 دينار !!
فقال إزاي يد ديتها 500 دينار و لو سرقت شيئا بـربع دينار تقطع ؟؟ فقال :
يدُ بخمس مئين قد وُدِيت *** ما بالها قُطِعت في ربع دينارِ ؟؟
تناقضٌ ما لنا إلا السكوت له *** و أن نعوذ بمولانا من النارِ

و هو هنا بيسخر من اللي ما فكروش زيه -التفكير الفاسد ده- و بيقول إنهم بيسلموا لحكم الشرع - الذي يراه متناقضا- ..

فرد عليه أحد علماء السنة ببيتين برضه بس مش فاكرهم بصراحة :D
و رد عليه آخر بكلمات موجزة فقال : " لما كانت أمينة كانت ثمينة .. فلما خانت هانت !! "
بس كده !!

فأنا أتفق معك في التفكر في الحكمة من الأحكان الشرعية و في كل شيء في الإسلام .. في ظل الضوابط التي وضعها الله لنا للتفكير .,
و الضواابط دي لمصلحتنا احنا علشان عقلنا ما يرحش في حتت هو مش قدها و لا هو متصمم علشان يعرفها , فينحرف إلى الاعتراض أو التسخط و التهكم على شرع الله .. أو في أخف الأحوال الإيمان مع غصة في الصدر لذلك الشيء الذي يحيره و لم يسأل فيه أحدا من أهل العلم ..


=========

عموما انا كمان بتفق معاك فى نقطة ان الاحكام ما بتتخدش بالعقل لان فى حاجات فى الدين الاسلامى بتتحس بالمشاعر وما بتتقسش بالنظريات والماديات والقوانين
=========

- يعني .. خلينا نقول إنها .... !!
مش عارف أعبر ..
بس هو المعنى متفق معاه .. بس مش متفق مع اللفظ بس ..

=========

دة ردك ودة المعنى والقصد الحقيقى لموضوعى على فكرة ان احنا نشغل مخنا بدل ا يروح ناحية الشمال والطريق الغلط فى الايمان والعقيدة نلحقة ونشغلة ونحاول نفهم ونسال
=========

و هذا هو التنفيذ للأمر الإلهي بالتفكر ..
و ثمرته زيادة الإيمان بالله عز و جل و زيادة الثقة و اليقين فيما قاله الله و قاله نبيه ..
لأن التفكر هنا بيخلي الإيمان بالقلب .. و العقل كمان ..
قال تعالى : (إنما يخشى اللهَ من عباده العلماءُ) - مع الانتباه للتشيكل- ..

و أنا من مؤيدي التفكر .. لكن على أساس شرعي و في النطاق المحدد للعقل كي لا يشذ العقل عن المألوف

و جزاكم الله خيرا ..


و بالنسبة لكلام الأخ "الأزهري" :
فأنا أتفق معاك في إن اللي يطلق مراته كده يبقى العيشة بايظة أصلا ..
بس بعض قصار النظر بيشوفوا إنهم عايشين و خلاص !!

و بخصوص استراق السمع فكما ذكرت
و هذا كلام منقول :
قوله تعالى : "وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاء فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن يَسْتَمِعِ الآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَّصَدًا " [الجن:8-9].
فهذا خبر من الله عن الجن أنهم قالوا ذلك، وكلامهم هذا يدل على أنهم كانوا أولاً يتمكنون من الاستماع، ثم حيل بينهم وبين ذلك بسبب تشديد الحراسة على السماء، ومضاعفة الرمي بالشهب، وذلك عندما يوحى إلى النبي –صلى الله عليه وسلم- حفظاً للوحي من أن تدرك الشياطين شيئاً منه، أو تخطف منه كلمة، وهذا الأمر مختص بوقت نزول القرآن مدة حياة النبي صلى الله عليه وسلم.
وقد اختلف العلماء في ذلك، فقال بعضهم: إن حجب الشياطين عن استراق السمع مستمر، فهم الآن لا يستطيعون أن يقتربوا من السماء، وأن يسترقوا شيئا من كلام الملائكة.
وقال بعض العلماء: إن عزل الشياطين عن قربان السماء واستراق السمع مختص بوقت نزول الوحي على النبي –صلى الله عليه وسلم- صيانة وحفظا لما كان ينزل على النبي –صلى الله عليه وسلم- من الكتاب والحكمة، ولما انقطع الوحي بوفاة النبي –صلى الله عليه وسلم- عاد الأمر إلى ما كان عليه. وهذا والله أعلم- أظهر، وهو الذي ذكرته عن الإمام ابن كثير رحمه الله. والله أعلم.

http://www.islamtoday.net/questions/show_question_content.cfm?id=106548

http://www.sahab.net/home/index.php?threads_id=49

جزاكم الله خيرا

jehan يقول...

الازهرى انت اولا تنورى فى اى وقت


وبخصوص الجن واستراقهم السمع فهكون كدابة لو قلتلك انى اعرف ان الموضوع دة مستمر الى الان ام لا
بس عموما تيمى رد على الجزئية دى واذا كان تفسير فية غلط فهو اجتهاد وكنت الصراحة مبسوطة بكونى بحاول افسر وان اخطأت فدة بيفتحلى مجال اوسع انى اصحح معلوماتى

اما الطلاق لثل مرات فهو كمل قلت يبقى ماكنتش دى حياة اصلا تنفع انها تستمر ولو هى تنفع بس الشخص منفعل وبيطلق بسرعة فدة بردة شخص ما يستأمنش على بيت واسرة


____________________________

تيمى

(((لما نفكر في "الحكمة" من الحكم الشرعي و ليس في "ماهية" الحكم الشرعي ذاته ..
)))

هو دة يا تيمى انت جبت الى كنت عايزة اقصدة صح


(((التفكر ثمرته زيادة الإيمان بالله عز و جل و زيادة الثقة و اليقين فيما قاله الله و قاله نبيه ..
لأن التفكر هنا بيخلي الإيمان بالقلب .. و العقل كمان ..)))

اكيد طبعا يا تيمى ودى بجد انا لاحظتها فى حاجات وحسستنى ان فعلا دينا هو دين الحق مش مجرد انى اتولدت مسمة وبقيت مسلمة بالتبعية لا دة لانة فعلا يستحق ان يكون دين الحق لانة مقنع وبيتماشى مع العقل البشرى واى انسان بيتعمق فى التفكر بيوصل لحقيقة واحدة ان لا اله الا الله وان فى رب لابد ان يعبد


ميرسى تيمى على مناقشتك ومنتظراك تانى لو فيى اى نقطة حابب تناقشها سواء معايا او ازهرى

عايش علي الهامش يقول...

معلش انا مش من اهل العلم علشن نتكلم زي ما الساده عملوا

بس انا هكلمك عن الموضوع بطريقه مختلفه

انا بايد موضوعك ده جدا وفكرته بس كنت اتمني لو كان جه مع نوع من الحل زي ما بيقولوا او مع اثباتات ودلائل دينيه ليس لانك اخطات في شئ لا سمح الله

بس من فتره كان انتشر في جامعات مصر جماعات تكفيريه في الخفاء مش عارف هل هي موجوده لسه او لا

بس كان مدخلهم للناس هو التفكير فكر
ليه كده وعلشان ايه وقد ايه ولانهم كانوا بيختاروا اشخاص مزعزعوا الاسس فكان التفكير بيقلب بطريقة تكفيريه تماما علشان كده انا كنت اتمني ان الموضوع يطرح بشكل اكثر وثائقيه علشان ميفتحش في دماغ حد الكلام باسلوب تاني

اسف لو كان كلامي محبط او به غلظه بس ده مش محاوله للبس عمائم العارفين ولكن مجرد رجاء

شكرا لك

jehan يقول...

عايش على الهامش اهلا بيك منور المدونة

بص انا الصراحة زى زيك انا مش من اهل العلم وكمان معرفش موضوع الجماعات دى

بس انا هقلك حاجة ودى انا مريت بيها فعلا والى حد ما بعانى منها الى الان

انا كنت فاكرة انى ايمانى ماتهزوش اى حاجة كانت وان انا يعنى ما فيش بعد كدة لغاية ما اتصدمت بمواقع ملحدين والى على شاكلتهم وللاسف قريت فى مواقعهم شوية ومن هنا بدء الشياطين يدخلوا ويوسوسوا ولقتنى بسال زيهم
بس الى حصلانى لما كنت اجى اسال الاقى نفسى بتنهى عقلى التفكير مع ان لما كنت بطلق لنفسى العنان كنت بوصل للحكمة على الاقل الى بترضينى او تخيلنى اقول لا انا الى على الحق مش هما

علشان كدة بقول ياجماعة ما نسبش نفسنا للوساوس ونفكر واذا كان فى شئ غامض نسال اهل العلم

د/ رامي شهاب الدين يقول...

بصراحة ياجيهان إنتى طرحتى موضوع هام جدا

فى البداية أنا عايز اقولك إن الدين فيه ثوابت لا ينبغى التفكير فيها لأنها هتفتح باب إسمه البدع

لكن طبعا التفكير والتأمل مطلوبين ، لكن بعيد عن الثوابت ، لكن عشان أفكر يبقى لازم يكون عندى شئ من العلم ، يعنى مش تهجيص وخلاص

وبكدة أبقى بنفذ نص الحديث النبوى إللى بيقول : إستفت قلبك وإن أفتاك الناس

ماهو عشان استفتى قلبى يبقى لازم أكون عندى شئ من العلم زى ماقلت

وختاما .. عايز أقولك إن مقولة كذب المنجمون ولو صدقوا (أو لو صدفوا) مش موجودة فى القرآن ولا فى السنة النبوية بل هى مجرد قول مأثور

وموضوع التنبؤ بالغيب باطل ، لكن فيه ناس قد تظهر لها رؤى مستقبلية بفضل المولى عز وجل ، كما فى قصة سيدنا يوسف عندما تنبأ بالسبع سنوات العجاف التى كانت ستحل بمصر

يمكن أقرب وأحدث حالة للموضوع ده هو شخص فرنسى إسمه نوستراداموس .. ياريت تعملى سيرش عن الاسم فى النت وتقرأى عنه شوية

دمتى بكل الود .. تحياتى

jehan يقول...

ازيك يارامى بص بقى

((( لكن عشان أفكر يبقى لازم يكون عندى شئ من العلم ، يعنى مش تهجيص وخلاص
)))

بختلف معاك فى النقطة دى يا رامى لسبب ان التسال بفتح المخ لتدوير اكتر واكتساب العلم وليس العكس والا 99 % من الناس مش هتفكر لان الى عندهم العلم قليلين .


(((يمكن أقرب وأحدث حالة للموضوع ده هو شخص فرنسى إسمه نوستراداموس .. ياريت تعملى سيرش عن الاسم فى النت وتقرأى عنه شوية

)))

عملت سيرش وقريت عنة كتير الصراحة ودة كان مثال واضح طبعا للى قلتة ان فى ناس بتتبنأ بحاجات وبتحصل فعلا واهو فعلا زى الشخص دة لا مسلم ولا بتاع طب عرف منين؟؟؟؟

اتفق معك فى باقى ما قلت , ودورت كمان على كذب المنجمون ولو صدفوا وعرفت فعلا انها مجرد جملة مأثورة ليس الا

rainbow يقول...

صباحك رياحين و زهور يا jehan
لو سمحتى لى أن أقول كلمات قليلة :
1- لا تخافى من التفكير فى خلق الله و قدرته و معجزاته ومن التدبر فى معانى القرآن . فسوف يقودك التفكير الى عظمة الخالق. وإنما يخشى الله من عباده " العلماء " يعنى اللذين يتفكرون و يتدبرون هم أكثر الناس خشية لله لأنهم عرفوا الله بالعقل و الأدلة و البراهين
2- المنجمون أحياناً يصدقون ولكنهم كذابون دائماً و أن صدقوا فى بعض الأحيان
3- الجن موجود و كذلك الشياطين و لكن إذا لجأ اليهم ضعاف النفوس فسوف يزيدونهم رهقاًو العياذ بالله
فيه أشياء ممكن نبحثهاو نستفسر عنها . و هناك أمور مسلم بها و يجب أن نأخذها كما هى..
أنا لست شيخ أو فقيه فى الدين و لكن هذا حد معرفتى..الله يسامحنى
تحياتك لك و لقراءك الكرام

الازهرى يقول...

العزيزة جيهان
ارى ان الكثير قد قيل فلا فائدة من اعادته ولكن اعلق على بعض الكلمات

اولا ان التفكير لم يمنع على الاطلاق فى اى امر من امور الدين
ولكن هناك مناطق او ثابت على اختلاف الالفاظ لا نقترب منها اما لقلة العلم بها واما لقلة الادراك
وبالطبع قلة الادراك لمن يستغربها تعنى ان حتى التفكير فى حكمة الحكم الشرعى ليست مفتوحة بالكامل لان هناك امور لم يتوصل احد الى الحكمة فيها بمجرد التفكير
مثل الوضوء مثلا فقد يكون الانسان قى قمة النظافة ولكن ينقض وضوئه فيضطر الى الوضوء قبل الصلاة

ثايا بخصوص السحرة والمنجمين
فان كان الكلام بانهم كاذبون مأثور فهو مبنى على تكفير الرسول صلى الله عليه وسلم لهم
ولمن يلجأ اليهم معتقدا فى امكانهم ان يغيروا شيئا او يحدثوا امرا

ثالثا بخصوص التفسير لايات القران الكريم فاظن المثل الذى ضرب فى التعليق السابق يبين انه لا بد من بعض العلم لبيان المراد منها لا التفسير على واسع كما ان ايات القران الكريم ليست مرتبة على الموضوعات بحيث نجد كل الايات التى تخص موضوعا معينا موجودة متجاورة
كما ان هناك ايات نسخت والنسخ نواع وايات لا بد من معرفة سبب النزول لبيان الحكم منها وقد اخطأ احد الصحابة عندما فسر اية كان صغيرا عند نزولها فلم يعرف سبب نزولها وكاد ان يفسد حجه وحج من معه


رابعا بخصوص قطع يد السارق وليس قدمه فالقطع له ترتيب فاليد اليمنى ثم الرجل اليسرى ثى اليد اليسرى بعدها الرجل اليمنى بعدها النفى
وذلك لان المراد ليس التنكيل بل الردع فى البداية فاذا استمر لم يكن مفر من الضرر

خامسا مقولة
إستفت قلبك وإن أفتاك الناس

ليس المقصود بها العلم ولكن ان افتاك العلماء واهل الرأى واختلفوا ةتساووا فى الترجيح للاراء هنا تستفتى قلبك لما يرتاح اليه وتقوم به


وهذا على مقدار علمى الضئيل فان رأى احد خطأ فليفدنى بتصحيحه

وسأراجع الموضوع ثانية عسى ان اجد ما اضيفه

تحياتى للجميع على الاراء الجميلة والمناقشة الهادئة

عايش علي الهامش يقول...

لا اختلف معك في تلك النقطه كل منا يجب ان يفكر ولكن ما اعترض عليه بعض الشئ
هو ان تطلقي انت بعض تلك التساؤلات في موضوعك بدون اجابات شافيه
فانت بهذا ستتركي المجال للبعض لكي يفكر وكل منهم حسب اسلوبه واسسه
البعض سيفكر بحكمه والبعض ((هيشطح ))

اسف علي الازعاج لمره تانيه

شكرا لك

jehan يقول...

قوس قزح

- لا تخافى من التفكير فى خلق الله و قدرته و معجزاته ومن التدبر فى معانى القرآن . فسوف يقودك التفكير الى عظمة الخالق. وإنما يخشى الله من عباده " العلماء " يعنى اللذين يتفكرون و يتدبرون هم أكثر الناس خشية لله لأنهم عرفوا الله بالعقل و الأدلة و البراهين


دة اكيد ودة الى بحاول ااكدة

________________________________


الازهرى دعنى اشكرك لانى بجد فى حاجات من الى قلتها انا كنت اول مرة اعرفها وتنبهت ليها


______________________________


عايش على الهامش

{البعض سيفكر بحكمه والبعض ((هيشطح ))}

بس فى ناس بتشطح حتى من غير تفكير وبتسيب نفسها لهواها

____________________________



تحية للجميع ومن شارك فى الموضوع لانى بجد استفدت حاجات كتير ومعلومات انا اول مرة كنت اعرفها واتوضح ليا حاجات كانت غايبة عنى

وفى النهاية انا شايفة ان الجميع متفق على نقطة ان التفكر مطلوب بس لية شروط

وان كنا اختلفنا فى طرق التعبير عن الشروط الا ان كلنا متفقين فى مضمون الشروط دى

rainbow يقول...

jehan
"
??where..are..you

jehan يقول...

قوس قزح انا هنا اهو بس كنت مشغولة شوية وشكرا ليك على السؤال

rainbow يقول...

what happened ? what,s going on

د/ رامي شهاب الدين يقول...

إيه ..مفيش جديد ولا إيه؟

jehan يقول...

قوس قزح

لا الحمد لله انا بس كان عندى شوية حاجات بخلصها وقريب قوى الموضع الجديد

______________

د/ رامى لا الجديد قريب ان شا ءالله

Dr. Ibrahim يقول...

هو طبعا مطلوب تدبر القرآن ولكن هناك اشياء مطلوب أخذها على علتها كنوع من تسليم الأمور إلى الله سبحانه وتعالى

ويجب ايضا ان نأخذ القرآن جملة واحدة

والإيمان به جملة واحدة ولا يجب ان نأخذه آيه آيه

-----------
أما بالنسبة للشياطين والسحرة

تعالوا نقرأ كده بعض الآيات وهى بتفسر بعضها


وأن الجن كانوا يسترقون السمع من الملائكة ، و يوجد آية صريحة :

'وما هم بضارين به من أحد إلا بإذن الله '
البقرة 102

(إِلاَّ مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُّبِينٌ)

[ سورة الحجر : الآية 18]

فكانوا يسترقون السمع ، يأخذون الفكرة ، و يضيفون عليها أضعافاً مضاعفة من الكذب ، ويلقونها إلى الكهنة ، و السحرة ، و المضللين ، و المشعوذين ،و لما نزل القرآن الكريم منع الشياطين بعد نزول هذا الوحي العظيم من أن يسترقوا السمع ، فمن صعد إلى السماء ليسترق السمع أتبعه شهاب ثاقب فأحرقه .

هذا والله أعلم

د إبراهيم سماحة

jehan يقول...

د/ هيما اولا بشكرك على زياراتك ثانيا مدونتك بجد حلوة خالص بس بعتب عليك فى شئ فى المدونة الانجليزية كنت اتمنى تكون بالعربى علشان العرب هما اكتر ناس محتاجة يكون عندها ثقافة طبية واغلبنا طبعا فى الانجليزى حدث ولا حرج
.


اما بقى بخصوص التعليق هنا فانا على فكرة كنت اول مرة اعرف ان موضوع استراق الجن للاخبار توقف انا الصراحة كنت فاكرة انة لسة مستمر

وانا الصراحة مبسوطة من البسوت دة كتير لانى صححلى معلومات كتيرة جدا

ميرسى لمرورك

rainbow يقول...

jehan
مساءك عطر
أنا عارف الموضوع ها يطول
أحسن شيء موضوع حديد..
أوكى....
الناس قاعدة تكتب...
دمتى بود

jehan يقول...

قوس قزح مرور الاخرين شئ يسعدنى جدااااااااا وبيعرفنى معلومات قد تكون غايبة عنى وانا بعتز باى انسان بيمر هنا فى المدونة ويكتب تعليق