الأربعاء، مارس ١٩، ٢٠٠٨

المفروض ما نستغربش









السلام عليكم جميعا




(دايما فى بداية كتابة اى موضوع مش بلاقى بداية حلوة ابدء بيها او تكون مقدمة ومش بلاقى غير السلام عليكم او التسمية باسم الله ) المهم هدخل فى الموضوع ....




المفروض ما نستغربش لما نلاقى اولادنا وشابنا مش عارفين حاجة عن دينهم ونلومهم على كدة فى حين ان هما اتربوا فى مدارس خلت مادة الدين مادة فرعية مالهاش اى فايدة ساعتها المفروض ما نستغربش !!!




المفروض ما نستغربش لما نلاقى الناس العادية فى الشارع بتتخانق مع بعض ونلومهم على كدة فى حين اننا بنشوف رجال الدين بتتخانق مع بعضها فى التليفزيون والفضائيات ساعتها المفروض ما نستغربش !!!




المفروض ما نستغربش لما نلاقى الاطفال مع بعضهم بيتصرفوا تصرفات جنسية واضحة ونلومهم على كدة فى حين ان ابائهم سايبن لهم الفضائيات مفتوحة بدون قريب ساعتها المفروض ما نستغربش !!!




المفروض ما نستغربش لما نلاقى اطفال بتدخن سجاير ونلومهم على كدة فى حين ان الاب فى البيت ليل نهار بيدخن واحايانا كمان بيخلى الام تدخن ساعتها المفروض ما نستغربش !!!




المفروض ما نستغربش لما نلاقى الشباب بيتكلم انجليزى ومحتقر العربية ونلومهم على كدة فى حين ان المدرسين والاعلامين فى التليفزيون مفهمينهم ان اللغات الاجنبية هى الكل فى الكل والعربية لغة معقدة ومش مفيدة ساعتها المفروض مش نستغربش !!!




حاجات كتير قوى المفروض ما نستغربش منها لما نشفها لانة زى ما بيقولوا _ اذا عرف السبب بطل العجب _ .

ليست هناك تعليقات: